Pienet puodit ovat yhdistäneet voimansa ja ryhtyneet hakemaan näkyvyyttä yhteisellä Puotirundi-brändillä. Puotirundilla on verkkosivut ja somekanavat sekä yhteinen #puotirundi tunniste.
Puotirundi kokoaa yhteen suomalaisia, pieniä ja yksilöllisiä puoteja. Idea lähti mäntyharjulaisen yrittäjän Titta Kyllösen ahdingosta, kun oman puodin päivämyynti oli pahimmillaan 7 euroa. Piti keksiä keino, jolla asiakkaan näkökulmasta olisi houkuttelevaa lähteä puodin perässä pienellekin paikkakunnalle, näin syntyi Puotirundi.
”Tarvetta tällaiselle näyttäisi olevan, sillä ensimmäisen viikon aikana jäseniä tuli yli 50 ja 1500 Facebook-tykkääjää sekä 700 seuraajaa Instagramiin”, sanoo Kyllönen.
Kyllönen kertoo pieniä puoteja olevan Suomessa paljon. Moni puoti on kuitenkin vielä hankalasti löydettävissä, yksin laaja-alaista markkinointia on mahdoton tehdä. Herkullisia puoteja löytyy niin kaupunkien keskustoista kuin keskeltä maaseutuakin.
Paikallisista raaka-aineista lounasta ja itse tehtyjä leivonnaisia tarjoava Maitolaituri Kahvila & Puoti on mukana Puotirundi -tempauksessa.
”Lähdimme mukaan, koska halusimme ehdottomasti nostaa esiin yhdessä pienyrittäjien toimeliaisuutta ja yhteisen tekemisen voimaa. Paikallinen pienyrittäjyys on kaikkialla voimavara ja elinvoiman lähde. Tempauksen avulla ihmiset toivottavasti huomaavat, miten tämä hyvin erikoinen tilanne on tuonut valtavia haasteita jokapäiväiseen elämään myös pienyrityksissä ja tulevat tukemaan paikallista tekemistä”, kertoo yrittäjä Sanna Ratia Maitolaiturilta.
Puotien yhteinen verkkoalusta on laatuaan ensimmäinen. Puotirundin ilmettä ja nettisivuja lähdettiin suunnittelemaan sysmäläisen mainosgraafikko Maarit Sieväsen kanssa ja työnjako on ollut selkeä: Sievänen hoitaa teknisen verkkosivuston ylläpidon sekä ilmeen ja Kyllönen jäsenyhteydet ja päivittäiset sosiaalisen median julkaisut.
Puotirundin verkkosivuilta voi hakea puoteja maakunnittain sekä esimerkiksi paikkakuntakohtaisella haulla. Karttahakuja on tarkoitus kehittää ensimmäisillä jäsenmaksuilla. Puotirundi-yhteisön jäsen- ja liittymismaksuilla yrittäjät saavat apua markkinointiin eri kanavissa sekä näkyvyyttä, jolloin heidät on helpompi löytää.
”Ryhdyin miettimään keinoa, jolla ihmiset saataisiin tulemaan puoteihin. Esimerkiksi hiihtolomien viettäjät voivat maaseudulle tullessaan katsoa, millaisia puoteja lähiseudulla on ja suunnitella matkoja sen mukaan”, Kyllönen kertoo.
Parhaillaan Puotirundilla on menossa kuuden viikon Facebook-kampanja ja jatkoa seuraa muun muassa pääsiäiskampanjan muodossa. Näyttää vahvasti siltä, että tulevana kesänäkin matkaillaan laajasti kotimaassa ja myös tällaiselle palvelulle uskotaan olevan tilausta, ainakin asiakkaat sosiaalisessa mediassa ovat ottaneet palvelun innokkaasti vastaan.
Puodit löytyvät sivulta www.puotirundi.fi